Artikelen
Onderstaande artikelen zijn geschreven door of gaan over Leontine le Blanc.
Leesbevordering
Kinderen die elkaar enthousiast maken voor boeken. Dat klinkt als een ideale situatie en dat is het ook! Als leerkracht kun je het uitwisselen van leeservaringen stimuleren. Met diverse werkvormen kun jij hier direct in jouw klas mee aan de slag! Dit artikel is verschenen in JSW 1 2022.
Gastcolumn - Lezen is leuk!
Leontine le Blanc vertelt in deze gastcolumn over ouders betrekken bij het leren lezen.
Deze gastcolumn is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 2, 2022 (lbrt.nl)
Praten over gedichten
Praten over boeken is een sterke manier om de leesmotivatie te vergroten. Wist je dat dit ook heel goed met gedichten kan? Wat levert praten over gedichten op? Hoe zorg je ervoor dat dit geen overhoring over het gedicht wordt, maar het uitwisselen van leeservaringen? Dit artikel is verschenen in JSW 9 2021.
Utrechtse Getalbegrip Toets 3
De UGT is opnieuw genormeerd en gevalideerd. Leontine le Blanc neemt de proef op de som en deelt haar ervaringen met de nieuwe UGT-3. Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 1, 2021 (lbrt.nl)
Verslag Nationale Dyslexie Conferentie 2020
Leontine le Blanc volgde een aantal lezingen en deelt haar opgedane kennis en tips. Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 5, 2020 (lbrt.nl)
Proef op de som - Het Executieve Functies Spel
Leontine le Blanc vertelt over het Executieve Functies Spel en haar ervaringen hiermee. Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 5, 2020 (lbrt.nl)
Proef op de som - Voorlezer
Leontine le Blanc vertelt over de Voorlezer (smart reading pen) en haar ervaringen hiermee. Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 4, 2020 (lbrt.nl)
De wetenschap versus de sociaal-emotionele gevolgen van dyslexie
Aryan van der Leij in gesprek met de HOI Foundation. Dit artikel is verschenen in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 1, 2020 (lbrt.nl)
Kinderboekenweek
Leesbevordering en boekpromotie, daar moet het in de Kinderboekenweek om gaan. Voorlezen, zelf lezen, lezen stimuleren, praten over boeken en het enthousiasme over boeken delen. Dit artikel is verschenen in JSW nummer 1, september 2019 (jsw-online.nl).
Remediërende materialen van de Zuid-Vallei vernieuwd
Leontine le Blanc heeft in samenwerking met Woordhelder een artikel geschreven over de vernieuwde versie van de Zuid-Vallei (Woordhelder, 2019). ‘Remediërende materialen van de Zuid-Vallei vernieuwd’ staat in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 3, 2019 (lbrt.nl).
Herziene druk DTLAS geeft suggesties voor de vertaalslag naar behandeling
Leontine le Blanc heeft een artikel geschreven over de herziene druk van het boek ‘Diagnostiek van technisch lezen en aanvankelijk spellen’ (VU Uitgeverij Amsterdam, 2018). ‘Herziene druk DTLAS geeft suggesties voor de vertaalslag naar behandeling’ staat in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 5, 2018 (lbrt.nl).
Rekensprint vernieuwd, wat zijn de voordelen?
Leontine le Blanc heeft samen met Jaklien Gillis een artikel geschreven over de nieuwe versie van Rekensprint basis (auteur Marijke Theunissen, uitgever Schoolsupport). Rekensprint basis is een mondeling oefenprogramma dat het automatiseren van de rekenvaardigheden tot 100 traint. ‘Rekensprint vernieuwd, wat zijn de voordelen’ staat in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 1, 2017 (lbrt.nl).
Onderwijskwaliteit: leg je eigen lat
Leontine le Blanc heeft samen met Eva Naaijkens (schoolleider op de Alan Turingschool) en Arnold Jonk (hoofdinspecteur primair en speciaal onderwijs bij de Inspectie van het Onderwijs) een artikel geschreven over het nieuwe waarderingskader van de Inspectie van het Onderwijs.Hoe kijken een schoolleider, leerkracht en inspecteur naar dit nieuwe kader? ‘Onderwijskwaliteit: leg je eigen lat’ staat in JSW 5 januari 2017 (jsw-online.nl).
Spellingstoetsen: de stand van zaken
Leontine le Blanc heeft samen met Ria Kleijnen een artikel geschreven over de stand van zaken van de verschillende spellingtoetsen. ‘Spellingtoetsen: de stand van zaken’ staat in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 5, 2015 (lbrt.nl).
Kijk, meneer Dekker, zó moet het
Op zaterdag 17 oktober 2015 verscheen er een speciale Onderwijsbijlage bij AD, ED, BN DeStem, PZC, BD, De Gelderlander, De Stentor en De Twentsche Courant Tubantia.
Daarin gaven de helden van het onderwijs, waaronder Leontine le Blanc, hun aanbeveling over het onderwijs aan staatssecretaris Sander Dekker.
Resultaten verbeteren en het plezier in lezen en spellen is weer terug
Leontine le Blanc heeft samen met Janna de Haan een artikel geschreven over de methodiek ‘ Zo leer je kinderen lezen en spellen’ (J. Schraven). Deze staat in Tijdschrift voor Remedial Teaching nummer 4, 2014 (lbrt.nl).
Onderwijs en sport samen op SBO Michaëlschool
Leontine le Blanc heeft voor Sport, bestuur en managment (vakblad voor sportbestuurders, sportkader en sportoverheden) het artikel ‘Onderwijs en sport samen op SBO Michaëlschool’ geschreven. Nummer 4, jaargang 16, augustus 2014, p.45-47. (sportsmedia.nl/bestuur-en-management/sport-bestuur-en-management/)
Gastblog
Op 22-11-2016 verscheen op https://www.poraad.nl/weblogs/onderwijs-vakmanschap een gastblog van Leontine le Blanc voor de PO-raad.
Dit schooljaar laat de PO-Raad regelmatig een gastblogger aan het woord om zijn of haar ervaringen in het primair onderwijs te delen. In deze editie van ‘Geef het krijtje door’ vertelt remedial teacher Leontine le Blanc over toetsen en haar werk als leraar.